Тест троструког критеријума

У старој Грчкој Сократ је био на гласу као човек који цени знање. Једног му је дана пришао познаник и рекао му:
- Знаш ли што сам управо чуо о твом пријатељу?
- Стани мало - одговори Сократ. - Пре но што ми ишта кажеш желим направити мали тест. Зове се "Тест троструког критеријума"
- Троструког критеријума?
- Управо тако - настави Сократ - пре него што почнеш причати о мом пријатељу, могао би тренутак размислити задовољава ли то неке критеријуме.
Први критеријум је Истина.
Да ли си потпуно сигуран да је то што ми желиш рећи истина?
- Не - одговори познаник - заправо сам то тек чуо и...
- Добро - рече Сократ - значи ниси потпуно сигуран да ли је то истина или није.
Да видимо сада и други критеријум, критеријум Добра.
Да ли је то, што желиш рећи о мом пријатељу, нешто добро?
- Не, напротив...
- Дакле - настави Сократ - желиш ми рећи нешто лоше о њему, а ниси чак ни сигуран је ли то тачно. Још увек можеш проћи на тесту, јер је остао још један критеријум, критеријум Користи.
Да ли ће то, што ми желиш рећи о мом пријатељу, бити корисно?
- Не, не баш.
- Па - опет ће Сократ - ако то што ми желиш рећи није истина, није добро, и није корисно, зашто би ми уопште рекао?

Биста Сократа (фото: www.britannica.com)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...