Шах - борба две војске

Шах је игра за 2 играча, која се у Европи појавила у 12. веку, у време крсташких ратова.

Витезови темплари играју шах, илустрација из Libro de los juegos, 1283.
(фото: commons.wikimedia.org)
Шах је игра између два краља/владара (шах = краљ). Представља борбу 2 сукобљене војске, са пешадинцима, коњицом, краљем и краљицом и артиљеријом. Игра се не игра на срећу већ је потребно развијати тактику, и на сваки наш потез узимати у обзир да други играч може направити контра-потез.

Спартанска битка (фото: woodart.helena.com.tr)
Суштина игре је заробити или погубити супарничког краља пре него што он то учини Вашем. Краљ може бити нападан са свих страна, и то могу чинити сви припадници супротстављене војске. Сваки пут када је краљ нападнут мора се или уклоонити претња, уклањајући из даљег тока битке припадника супротстављене војске који га угрожава, или се краљ мора склањати ван тог утицаја, на сигурно. Краљ је заробљен или погубљен онда када је нападнут, и када више нема начина да уклони претњу тог нападача, нити да се склони од тог напада. Тада се каже да је „краљ мртав“ (шах-мат), и страна која која је заробила супарничког краља однела је победу.

Ипак, уколико су сви припадници војске тог краља уклоњени из даљег тока битке, или блокирани тако да се више не могу покренути, а ни сам краљ нема могућности нигде да се помери а да није нападнут и, иако је та војска на потезу, а ни тај краљ ни та војска не могу направити више ниједан потез, проглашава се да је борба нерешена (пат), јер и поред свега, тај краљ није остао заробљен, већ је остао на сигурном и утекао супротстављеној војсци.

Пешак / пион / пешадинац

„Пешаци“, или „пиони“, представља пешадију те војске, пешадинце који наступају само напред, корак по корак, и освајају територију док не дођу до другог краја табле. Крећу се само напред, само по једно поље (осим у случају првог потеза пешадинцем, када може одједном прећи 2 поља). Може да нападне припаднике супарничке војске само унапред укосо, на пољу испред себе, лево или десно од себе, уклањајући тог супарника из даљег тока битке и заузимајући његово поље.

Коњ / скакач / витез / коњаник

„Коњ“, или „скакач“, представља коњицу те војске, тј. коњанике или витезове (енг. knight), који могу да наступају у свим правцима, једини који могу да прескачу јединице своје војске, залазити у непријатељску територију и враћати се са ње, нападати непријатеља са стране или из непријатељске позадине. Њихово кретање није правилно, и то им даје велику маневарску предност. Они се крећу 2 поља у једно смеру, а онда заокрећу још једно поље лево или десно од тог смера.

Топ / кула / артиљерија

„Топ“, или „кула“ (утврђење), представља артиљерију те војске. Могу да гађају право испред себе, иза себе, лево или десно, и великог су домета тј. могу да прелазе колико год поља је потребно, до прве следеће фигуре у том смеру. Не могу прескакати друге фигуре, ни своје ни туђе. Након што оборе некога из противничке војске, заузимају и његово место.

Ловац / стрелац

„Ловац“, или „стрелац“, такође је великог домета, и „гађа“ припаднике противничке војске између својих и непријатељских редова. Такође је великог домета али се он креће (само) укосо, по дијагонали. Као и „топ“, такође је великог домета и напада ка првом припаднику субобљене војске. Такође не може да прескаче ни припаднике своје ни сукобљене војске.

Краљ

Централна фигура у овој игри, представља самог владара, онога ко и управља целом војском. Суштина целе игре је заштитити свог краља и заробити супарничког. Креће се само по једно поље, у било ком смеру. На тај начин може уједно и да нападне и уклони било ког припадника супарничке војске, осим ако то није супарнички краљ или се тим потезом и сам излаже нападу. Два супарничка краља никада не могу да дођу у директан додир један са другим, у било ком смеру.

Једина прилика када може да пређе више од једном поља у једном потезу јесте ако се заклони иза топа/артиљерије, тако што се у једном потезу топ повуче два или три поља ка краљу, а краљ истовремено крене према топу и прескочи га, остајући одмах уз њега („замена (места)“ или „рокада“), што се може учинити само ако се ни краљ ни топ нису већ померали током битке и ако ниједан припадник сукобљене војске не у том тренутку угрожава ни краља ни топа, ни простор између њих.

Краљица / дама

Најважнија фигура у овој игри. Стоји одмах уз краља, и може се кретати у свим смеровима, и право и укосо, неограничени број поља, само што не може прескакати припаднике своје ни супарничке војске. Оличава велики утицај дипломатије, који она има на ток сваке битке.

фото: wikimedia.org
Историјски сетови


Сет шаховских фигура са енглеским краљем Ричардом Лављег срца
(фото: www.chesshouse.com)

Сет шаховских фигура са америчком војском у Рату за независност САД
(фото: www.chesshouse.com)

Сет шаховских фигура са британском војском у Рату за независност САД
(фото: www.chesshouse.com)

Сет шаховских фигура са британском војском у Бици код Ватерлоа
(фото: www.chesshouse.com)

Сет шаховских фигура са француском војском у Бици код Ватерлоа
(фото: www.chesshouse.com)


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...